Řím' či titava? Ale život, nepřítel vš~ho radikálního simplismu, neuznává tak krajních antithesí a v neko· nečně plodné své vynalézavosti vytváří závratné si· tuace, v nichž člověk, hnán pudem po štěstí neb touhou plně a opravdově vyžíti svůj osud, musí se, stůj co stůj, vzepříti přímočaré logice základních proti· kladů kulturních, společenských a mravních a vynu· titi si všemu na vzdory řešení vlastní. Toť konflikty nejvlastněji tragické, a básník, jenž v životě i dějinách cítí se neodolatelně přitahován takovými spory, jest opravdovou povahou dramatickou, byť nikdy nesáhl po útvaru scénickém. Alois Jirásek přes tolik náběhů a úspěchů na jevišti, nebyl dramatikem nikdy; na tc jest jeho intelekt založen příliš jednoznačně a jeho cit laděn příliš kvietisticky. Ani Temno' není dílem tragikovým. Z okruhu ideových srážek. daných historickou látkou, vyloučilo právě ty, jež rytmoval živel dramatický: napětí mezi cizím cítěním a vrozenou českostí u katolíků, zápas lásky k domovu a důslednosti emi· grační na straně protestantské, spor západoevropských novot a mód se starodávnými mravy domácími ve šlechtě i v měšťanstvu, skrytý boj světského ducho· venstva a řádových kněží, útočnou nedůvěru usedlých patriciů k mohutnící vrstvě byrokratické. A přece: na konfliktu podobného rodu osnována jest hlavní romaneskni zápletka Temna, na marném milování dcerky českého kacíře a syna pří'Sně katolické měšťanské rodiny pražské, jenž jest předurčen ke kněžství a snad i ke vstupu do Tovaryšstva Ježí· šova. Arciť, ideově historická váha ústředního tohoto motivu jest značně oslabena tím, že spisovatel připojil k němu co nejtěsněji motiv jiný, dosti konvenční a pro dějinně ideové řešení neplodný: lásce Jiříkově