chmurná postava zamlklého zpovědníka divadelně ozářeného svitem patera hvězd a obklopeného jásotem privilegovaných stavů v honosných krojích, avšak v přísném roztřídění kastovním, tam nebylo, tam ne· mohlo býti místa pro světlý a kHdný zjev výmluv. ného kazatele, jenž v šerém šatě pod širým nebem českého venkova soustředit kolem sebe vděčné mlčení lidového zástupu spiatého v bratrství prostou silou slova božího, českého slova božího. Katolická církev Jiráskova' Temna, představovaná hlavně řadou ostře odlišených členů Tovaryšstva Ježíšova, není jen ecclesia triumphans v ornátech zlatem vyšívaných, nýbrž především ecclesia militans, Jejím nejvlastnějším úkonem jest činnost misionářská mezi rozptýleným stádcem, jež zbylo z někdejší slavné církve české a jež buď věrno domácí půdě se skrývá se svými drahými knihami a tajnými obřady v stínu horských lesů a pod záštitou nocí, neb podporováno stálým stykem se souvěrci za hranicemi pokračuje v osudném dí-Ie emi· gračním. Alois Jirásek rozšířil Temnem znamenitě naše vědomostí' o tragické agonii· české reformace ve vě.ku osmnáctém, a to nejen detaily nově shledanými, ale i bystrým rozborem ideového života věrných i nevěrných dědiců Jednotv bratrské. Ukázal, jak »ukryté semeno« tajifo se netoliko v horských vesnicích če· ského pohraničí, ale i v zapadlých samotách vnitrozemí, ba též zvláště hojně na obvodu Prahy v jejích dvorcích a vinicích; jak víra Beránkova vábila k sobě vedle selského lidu také pražské řemeslnictvo a úřed. níky dobrého domácího původu a přesvědčení; jak rozvětvena a důmyslná byla organisace potulných predikantů, kteří kromě slova božího nesli důtklivé