života a dějin. Nezrodily se ani z napiatého úsilí spekulačního, které neunavnou silou badavé abstrakce touží proniknouti hluboko pod události a odhaliti za nepřetržitým postupem jevů a dějů obecně platný zákon historického vývoje, ani nejsou vyvozeny z ústřední zkušenosti osobní, jejíž odraz a obměnu shledávají básníci-myslitelé ve všem osudu člověčenstva od pravěku až do přítomnosti - Aloise' Jiráska jest stejně vzdálen typ Tolstého jako typ Flaubertův, v nichž tak ostře se vyhranilo za minulého věku básnicko-filosofické pojetí dějin, pokud jest vyjádřeno formou historického románu. český vyprávěč nemíní se na osudech lidí vyvolaných z ří1še stínů a na příkladě století předešlých přesvědčiti, že správně a spravedlivě pojímá žiV'Ot dle vnitřní pravdy své myšlenky, neb svého srdce; jsa úplně bez filosofického zájmu, nepokouší se rozpečetiti vlastní tajemství lidského osudu. Má cíl daleko skromnější, ano řekněme odbornější, když vztyčuje vůdčí ideje: jako pravý historický aposteriorista chce z rozptýlených a drobných faktů složité empirie dějinné s objektivní jistotou a mimo všecky zřetele osobní vyjmouti! základní tendence, jež ovlá. daly kulturně či politicky uzavřená období naší minu. losti. Nebojme se, že spekulační vzlet smělého filosofa dějin nás unese do závratných výšek odtažitého poznání! Nastává nám jiná, bezpečná a poučná pout: ruku v ruce s učeným, ale zároveň básnicky živým dějepiscem české národní kultury budeme' sledovati tok a směr hlavních duševních proudů věků dávno přešumivšíchl Ústředním tématem Temna jest vítězství a triumf protireformace v čechách z první třetiny století os~ nádého. Výbojná myšlenka tridentského koncilu jest