protireformace na jejím vrcholu se dobral pomalým postupem analytickým - úhrn rozlehlého díla podmaňuje svou živoU! názorností, teplým tónem své důvěrné evokace, jakoby byl tvůrce přímo ssál hustý a těžký dech oné odumřelé doby, jakoby byl se téměř napil její temné, pomalé krve. A čtenář cítí v nozdrách týž dusivý vzduch a stírá se rtů stejnou nasládlou a podivnou příchut. Ale co znamená umělecky mnohem více: barevná mšt autentických a teplých detailů dobových nerozsouvá se v pouhou kulturní drobnokresbu, a kniha jest proto skutečným celkem a ne pouze uměle seskupenou řadou genrových obrázků jako tak mnohé z pr,oslulých a nejpr.oslulejších Jiráskových dělj tentokrá:te vzrůstá bohatá a svěží vegetace rušných výjevů a životných postav z pevného ideového podkladu. Valná většina hlavních osob z nepřehledného skoro zástupu Temna má přesnou funkci v myšlenkových tendencích celku a v obmezeném okruhu nepatrného svého bytí hnána jest některou kulturně dějinnou ideí hlavně náboženskou - ponura tonina, do níž Jirásek naladil svou skladbu, chtěla, aby skoro všecky postavy byly těmito časovými, nadosobními silami: strženy do víru zkázy, hozeny na skalisko zničení, vyplaveny na mrtvou písčinu existence marné a bezútěšné. Tím získalo Temno nejen celistvý přehled, ale i vnitřní jednotu, kterou Jirásek, epik volného tempa a pohodlné šíře, nahradil jaksi úměrnou zákonnost komposičn~ - při imposantní stavbě svého labyrintu s tolika klikatými chodbičkami a slepými uli· cemi nezapomněl tentokráte na nit Ariadninu. Ideje, kolem kterých Alois Jirásek zosnoval svůj historický obraz, nejsou projevem filosofické kritiky