básníka sama, kus jeho pudové příslušnosti ke kvetoucí přírodě, k radostné domovině, k této vždy znovu mládnoucí zemi. Není tu ornithologické museum, nýbrž cykbls vroucích zpovědí a vyznání poety, jenž nebyl nikdy ničím spíše než ptákem. Nezapomenutelným akordem trysklo to poznání v klasické básni »Skřivánek«: »lřel za tebou jsem V' azurové světy, až náhlý připomněl mně srdce ruch, že jsme se ondy před tisíci lety již někde potkávali s druhem druh; že k slunci létali jsme skrze mraky, že stejný byl náš jásot i náš kvil, že z rodné země brázd jsem vzlétl taky, že skřivánkem jsem byl.« Svět, jehož se Heyduk zmocňoval svým neochabujícím citem, nebyl vždycky pln jasu a harmonie. Stesk za uprchlou mladostí, který zprvu zněl jako klidná melancholie, stupňoval se později v tuchu stárnutí bezútěšného; ztráta druhů a dětí, již přijímal druhdy s bolestí bez zoufalství, nítila posléze úzkost z hrozného osamění; v cyklu »Znělky« ozvalo se dokonce přechodné - zdá se, že spíše přeja\té než prožité - pojetí o přírodě necitelné k našim útrapám. Nejsou to však myšlenkové koncepcé, odůvodněné poznáním intuitivním nebo ideovým; jsou to prostě nálady srdce příliš vznětlivého. Nenašly ani organického zapětí do životní jednoty básníkovy ani hutné formulace umě· lecké: knihy »Dumy a dojmy« a »Z deníku toulavého