uprostřed lesa: omšené kameny a kypré chumáče vodních rostlin přerývaj i pravidelně tep této živé síly přicházející z hlubin zemských a znásobují její kouz1c rytmic'ké. Jest v tom kus osvobození a ozdravení naslouchati, jak tu skanduje sama země svůj čistý a neumdlévající hlas, jak klidná a jasná píseň zdroje, tichá na první poslech, přehlušuje šum stromů i zpěv ptactva. Přisedáte, nakláníte se nad zurčící vodu, oddáváte se jí. A nevíte, ani jak: melodie zpívajícího pramene vás ukolébala v dřímotu. U básníka typu Heydukova jest svrchovaně nésnadnc mluviti o etapách vnitřního a uměleckého vzrůstu, a někteří pozorovatelé popírali dokonce, že by u něho vůbec byl jakýkoliv vývoj - nebyli to naprosto jen jeho odpůrci. Růst člověka a umělce není nikterak pouhou spontánností, k níž dlužno přihlížeti nečinněj naopak: vědomá spolupráce karakteru i menta1Hy jest podmínkou nepwmíjitelnou. Heyduk přijímal život a osud, ale nepracovalo něm; improvisoval poesii, avšak nerozkazoval jí nikdy - jeho největší ctností byla odevzdanost do rukou božích a do vůle vyšší inspirace. A přece, jsou v Heydukově díle zjevy, jimž nemožno porozuměti, popřeme-li vývojový zákon v jeho životě a tvoření. Heydukův lidský vztah k přírodě nezměnil se nikdy: zůstávala mu stále posledním útočištěm, neochvějnou pravdou, stupňovatelkou radostí i útěchou v hoři, ztělesněním božské dobroty a přitakáním ke všem základním pudům bytosti lidské. Nemusel se k ní protrpěti a probojovati jako Neruda, ani vyjímati si její