k němu slétají v hustých houfech, ale Heyduk necvičí, neopravuje, neřídí jich: ztrácí se sám v perutném jich zástupu. Vlastní jeho úkon tvůrčí jest improvisace lehká, zpěvná, bezprostřední; jen zřídka doplňuje ji Heyduk trpělivou a těžkou prací slovesného dělníka. Srovnejte teksty, jež v sebraných spisech označil sám jakožto revidované, s původním zněním: najdete změny v celku nepatrné. Heyduk, jehož ucho jest velnú citlivo pro melodičnost, opravil tu a tam vadný verš o,;. vý spád, nepřesný rým, nápadný zlozvuk, leč málokde seškrtal opakování, zdlouhaV1é délky, lyrické tautologie, ani nepřepracoval nepřiléhajících obrazů a nedbalých epithet. Věře naivně v posvěcující milost inspirace, prominul si hmoždění 5 formou, jež si přísné umělecké svědomí Neru'dovo vždyc!ky ukládalo: jsóu-li některé z jeho básníl dokonalé, jest to dar boží a nikoliv vědomé dílo umělcovo. Básnický sloh Heydukův řízen jest zásadou melodié a nemá takměř zřetelů ornamentálních: útvary jako stance, ritornel, sonet jsou to pouhými výjimkamlj jež vysvětluje Heydukova schopnost snadné příklony k cizím vzorům, kdežto nejvlastnějším jeho výrazovým prostředkem od mladosti do. pozdních let zůstává pf· seň. I psychologicky js,ou Heydukovi nedostupny ony oblasti, do nichž lehký rytmus a šumný rým písně nemohou dolétnouti, tím šťastněji se cítí v obvodu ne· složitého života citového, kam již prostonárodní poesie, jeho věrná učitelka a přítelkyně, obracela svůj let. Jsou určité melodické prvky, které se u Heyduka vracejí znovu a znovu: uspořádání slok, stupnice rýmů, členění veršů přerývkami jdou z knihy do knihy a způ. sobují jakousi rozkošnou jednotvárnost. Ničemu sé Heydukova melodie nepodobá více než hudbě pramene