pádu i vítězství - neprávem, tvrdím, neboť Heyduk sám nemínil nikdy býti více než lyrikem prostého srdce, nakloněného zbožně a vděčně nad pravidelný rytmus životního toku. Není to srdce bojovníka, který zápasí s osudem o štěstí a s vlastním rozumem o rovnováhu; není to srdce samotáře, jenž s trpkostí vidí, jak se odpoutal ode všeho, co život činí žádoucím a jak zůstal v nelítostném prostoru, zasnouben na vždy se záduIlliČivou sklíčenostílj není to konečně am srdce mysliiele, jemuž individuální rysy skutečnosti ochutnané či prožité ztrácejí se za abstrakcí nadosobních zákonů, Nic z toho všeho, ani Sládek, ani Neruda, ani Mácha; klima vlažnější a mírnější; laskavá a přece poněkud zádumčivá pohoda letního večera v údolí pod horami; nikoliv výkřik neb zpověď, nýbrž ekloga a elegie. Jest třeba obdob literárních? Přibližně asi Tomáš Moore, Bedřich Riickert a snad i pozdní Viktor Hugo z "Umění býti dědečkem«. Leč veškeré analogie svádějí s cesty; bude snad lépe načrtnouti životní a duševní předpoklady této Heydukovy lyriky důvěrné. O domově a rodičích pověděl Heyduk mnoho, nejvíce z resignované vzpomínkové dálky v zapadlé knize »Rosa a jíní« - nade vším jako červánky vznáší se vlídné lásky plnost, mírný půvab, starodávná dobrota, V jeho selankovitém podání měknou drsná návrší a vyrovnávají se prudká údolí Českomoravské pahorka. tiny, kde se narodil; Rychmburk se zvédá na rozhraní zasmušilého, lesnatého pohoří a klidně zvlněné náhorní roViny, která sestupuje pozvolně do kraje; sem, nikoliv do hor zdá se býti zcela obrácen zrak Heydukův. V domově zvučely zpěv ptactva, hudba houslí, zurčení potoků, klepot mlýnů, modlitba zvonů - pravé pozadí pro vzrůst povahy melodické. Jaká země, taký lid: