Adolf Heyduk stává tvůrcem politické chansony české, již ve své době samojediný zasnubuje co nejdůvěrněji s písní národní. Ale - o tom nemůže ani mezi ctiteli Heydukovými býti sporu - zde čin kulturní a národní, jejž Neruda bystře nazval »nejlepší českou inva:sí od dob Jiskrových na Slovensko«, daleko převyšuje čin umělecký. Politická chansona - a to platí ve zvýšené míře i o pozdější tendenční sbírce Heydukově »Šípy a paprsky« - nežádá si pouze prudké inspirace citové ušlechtilého rozhorlení, břitkého šlehu a vtipného sarkasmu, oč není v »Cymbálu a huslích« nouze, ale před. pokládá též rozvitou a organisovanou politickou my· šlenku, ano i kus pevného programu, který vedle in· vektivy zná i veřejný čin. Ale žádati toho po Heydu. kovi, znamenalo by naprosto nepochopiti hranic, v nichž žije svým svébytným životem jeho lyrismus. Mohl-li Adolf Heyduk kde projeviti plně a bez výhrad svůj lyrismus, který jest poesií čirého citu očištěného od ideí a nezastřeného ani živly smyslově ma· lebnými, bylo to v oblasti básnictví intimního. Zde má jeho inspirace nejhlubší zdroj a jeho umění své nej. vyšší polohy. Heyduk, jenž jindy chytá do veršů pouhou pěnu rozmarného nápadu nebchvilkové nálady, rozdává tu své celé srdce, a zajikne-li se básník, jest to jen proto, že slzy lidského hoře a úzkost osobních vzpomínek škrtí mu hlas. Tomuto citu, jenž zpívá v Heydukově intimní lyrice, byla zazlívána neveliká rozloha jeho psychické říše, a byl odbýván jako nečasový přežitek ve světě moderního člověka, jenž mezi strmými nebesy a srázným podsvětím má na tisíce možností