písně slovenské a zdůvěrniti vše v měkkém idylismu. Přivřev usilovně zraky přede všemi zjevy, které by rušily ilusi, otevřel Heyduk na Slovensku srdce dokořán, aby vyzpíval ve sterých variacích slastnou víru, že svět posud nesestaral a že lid v přírodě uchovává pel jeho ml,adosti - jako Božena Němcová v »Chyši pod horami« lokalisUlje též Heyduk do Tater prostomyslnou a útěšnou víru v dobrotu lidského srdce a v dobrotu přírody. Kdežto však ll' Boženy Němcové, básnířky výpravné a zpovědnice ženských osudů, jest nejvyšším obřadem tohoto rousseauovského náboženství bratřící a vyrovnávající láska, nezná lyrik Heyduk vyšší liturgie nad píseň: jsou-li na jeho Slovensku jakékoliv rozpory a rozkoly - a jeho optimism snaží se jich viděti co nejméně - dává Heyduk přes ně na nejlehJčkh křidélkách přeletěti písni, spasné:mu živlu melodickému. Písni zrozené za posvátného úsvitu jitřního z nevinného objetí prostého člověka a netknuté přírody přisuzuje Heyduk poslání skoro mystické: má důvěrným dotekem zaceliti rány, má lehkou něhou vykoupiti z pochybností, má omladiti duši tuchou lepšího budoucna. Ale právě v »Cymbálu a huslích« má Heydukova píseň neveliké rozpětí: její srdečná důvěrnost zatížena jest často zdrobňující titěrností; její kmenový svéráz placen jest často vnějškovým provincialismemj líbezná a měkká dívčí: něha není úměrně provázena plnou silou jadrného junáctví. V »Cymbálu a huslích« nechybí arciť, právě jako v »Cigánských melodiích« písní, které prudce a rozhodně protestují proti útlaku nepřátel a mdlobě krajanů, ve- dle Václava Šolce a před Svatoplukem Čechem se tu