a zákoníkům jeví barbarem, kdyžtě vzdělanost přináší bezpráví a lež. Kdežto Heydukovi druhové revoltovali proti tísni reakční doby a společenské konvence roz· umovou kritikou, revoltoval Heyduk citem a smysly. Jeho lyrický naturalism nacházel povždy svou plnost v pudové a citové prostotě a vyhýbal se oněm násilným konceptům myšlenkovým, jimiž Hálek zkřiví! svůj naivní obraz světa. Proto ztroskotal Heyduk, kdykoliv opustil tento svůj duševní domov, touže býti myslitelem, soudcem neb i malířem. Všecka poesie vzniká u něho z autonomie citové a ze spontánnosti pudu. To zrcadlí se i v jeho pojetí přírody. Nepatří přes veškeru intensitu a svěžest vždy mladistvého postřehv mezi básníky, jejichž nadání jest v podstatě malebné a jejíchž největší mohutností jest síla představivá. Nežádá si po přírodě obrazů, u nichž by trvale prodleI jeho zrak, nýbrž jest jí vděčen, že vzněcuje v něm búhatou intensivnost citů a že přisvědčuje ke všem hnutím jeho pudového života. Proto jsou »Cigánské melodie«, kde proniká již tento názor, tak příznačným prologem vší Heydukovy lyriky. Heydukovo Slovensko neleží pouze zeměpisně v sousedství uherského Podunají, kde šuměly melodie cikánské. Citový naturalista našel v této zaslíbené zemí slovanského mládí jednotu mezi přírodou a lidem, souzvuk lesní hudby a prostonárodní písně, shody mezi pohádkovými reji rusalek u jezera a mezi křepkým tancem půvabných venkovanek, při cymbálu a fujaře. Kde není toho souzvuku, tam vnáší jej stůj co stů'j Heydukova snaha zmelodisovati všecky projevy života a přírody. Knihu »Cymbál a husle«, jíž dostalo se prvního obecného úspěchu, nese dvojí básnická tendence: sestilisovati vše do prostých a jarých tvarů národní