DOJMY A MEDITACE NAD LYRIKOU HEYDUKOVOU n·'\. . ... ezi Nerudovými zimními motivy, kde tvrdou a ~~,~Ú pevnou rukou váží Samota a Nemoc girlandy ~ \ ~ z černých macešek, a kde se zkamenělým úsměvem Zima a &urt vijí bílé kytice z narcisků, kvílí v trojím lyrickém výkřiku bolestné poznání o rozdílu mezi písňovým výtryskem kypivého mladého srdce a mezi unavenou melodií sltarcovou. Nejkratší a nejméně sti· lisovaná z těchto tří básní volá přímo k osudu, aby ušetřil pě"Vlce kletby stárnutí: není, praví resignovaný padesátník, smutnějšího vědomí, než musí-li čísti básník z útrpného pohledu svých posluchačů, že ztrácí hlas a že navždy pozbyl štěstí resonance. Podobá se, že na Nerudově pokolení byla příliš vrchovatě naplněna tato prosba, temenící z trpkého odevzdání churaV1Cova a z nelítostné, ba nespravedlivé obžaloby přísného autokritika. Melodický básník temných nocí a jasného soudtu, Rudolf Mayer, odešel před vlastním rozpukem svého bohatého i jemného nadání. Prudký Václav šolc, v jehož nevelké knížce jest nashromážděno tolik mladého mistrovství, zmařil sám svůj vývoj právě tehdy, kdy nesl se za novými možnostmi české lyriky i epiky. Několik kroků před dubo· vým prahem zralé mužnosti umírají také Gustav pneger a Vítězslav Hálek, a právě na nejlepších kusech knihy »V přírodě«, na řadě Hálkových povídek i na »Paní fabrikantové« lze změřiti dosah předčasného j,kh odchodu: čím mohli se oba státi našemu umění, až by byli zcela ovládli kázní skutečnosti i formy mlhu