piiříznutý brk slovesného zpravodaje, a vrhli se do politiky, ,do veiejné výchovy národ'ního mínění, aby, jak jen možno, ztělesňovali právě krásný čiti . Oba přeskočili vkarakterním anachronismu celý vývoj, jenž je děli:1J od osvicensltví a vrátili se k hodnotám XVIII. věku: k praktickému utilitářství a k výchovné tendenci, k dlŮsleldtné vládě zdravého rozumu a ke ku Hu živlu uvědomělých i účelných v poesii, k chvále mužně vyrovnaného zdraví a karakterni kázně. V začátcích svých souvisel jak napodobitel Jean Paulova citově rozechvělého slohu tak Idrsný virtuos v ohlasech liJdové písně s romantiko'U; za útočného piÚsobení kritického pos,tavili se oba na rozhodné starnfo· viÍŠitě protiromantické; v liloubidUJŠí však patřili ke kulMe před.romanticM. V Boernovi i v Havlíčkovi ožilo naposled před rokem 1848 'západoewopské osvícenství, arciť pomršeno s Iiber.alismem nové společnosti občanské. Co VJŠak děli10 Havlíčka od Boema, byla ruznorodost jejich založení a mravního nadání. Boerne zu· tstal vžid'y povahou problema,tickou, podlamovanou vnitřními rozp0il"Y: byl ve všem všudy židem a p:řece nám odřízl se od své rasy a její tradice; miloval ho.roucně německý národ a přece cítil sám, že jeho temper,ament, jeho s 1'oh , jeho vtip jsou bližší' Francií než Německu; hlásal stále solidaritu a soudržnost všech a hynul v smutné samotě chladného vyhnanství. Havlíček hyl karater z jednoho kusu ocele bez kazů a puk'lin, sám 'v sobě jist, z1áhy vYZlrálý a dospělý, vždy vědom !cíle, 'ale zároveň .be'zpečen resonll'nd, neob· lomný v činu a silný v utrpenf. Jan Neroda narzvaI Havlíčka krásně 7>věčnýril: muiem«, a národ! vidí v něrpředevším novověké ztělesněni hrdiny.