ohrani,čené typy kritiky vracejí 's,e stále v slovesný,ch dějinách. Jedni kritikové hlediaJjí vždy pevná, trvalá prav~dla, jimž se má podříditi kypivá plnost básnického tvoření; i, když tvrlřevahu melzi nimi ma;j11 Francouzi neba:lespoĎ rozhodní žád kultury francouzské: Boileau, Le'ssing, La Harp,e. Druzí kritikové táíží se plředevším po dě:jinných podlmínká!ch, z nichž výtvor básnický vznikl j zákony vývoje a determinace, kt'ere čerp'aJjí z pokorného a trp,ělivého poznání' nepřetržitého kulturního diějství, j,eví sle jim j,ako cosi věčně živého a měnného ... jsou to historičti relativisté. Hlásí se za syny romantiky a ,pyšní se je1jich tušivou 'Zvídavostí a zjitřenou sensibilitou; me'zi jejich dUiševmími předky jSlQu germánští duchové: Herder, paní ze Staelů, bratří Schleglové. Havlíček jest rozhodný příslušník prvního typu: nev~hlílŽ'el nadarmo k Lessingovi jako ke svrohované auktoritě kritické. V zásadní »Kapitole o kritice« pro)1lásil se pro ob e'cnos,ta objektivitu krasovědný:ch s,oudů; vyme'zil čiře 'dogmatioky svobodu v umění, jakožito ,,> vel iké , neslwnčené množství rozličných pravi,dell« j přiřkl kritikovi úkol' bdíti na'd pravidly těmito. Stál l"ozhoidlně blíže Dobrovskému a čelakov,skému, je1jichž sondy byly apriorní a normalisující, než mladiší skupině kriJtJické, zastoulp,ené Sabinou 'a Nebes,kým, kteří po oesMch bratří Schlegliův hledali podmínky, za kterých vzniká z plnosti kultury básnický čin.