samolibého já? Na to odpovídá sám v rG:lJboru Vocelova »Labyrintu slávy«, jestliže jako »zdravou, pružnou filosofii« se vším Idůrazem velehí »cit mužsko.obč3JI1'ský«, kiterý byl předem rozhodně a ur.čitě odlišil od veškerého humanitního kvietismu. Krásný čin zro;Zelný z vědomí soHdarity stojí me'zi Havlíčkovými hod· ,notami nejvýše - a umlěnÍ buď cestou i,k němu! Proto Havlíček jest zastáncem poe'si1e tendlenční, ba i didak· tické, v které vidí fen mravní a společenské klady. PokláJdal-li romantickou sobeckou citovost za ne· bezpečný svod od cesty ke krásnému, hromadnému činu, neobával 'se o nic méně aJbstrakiní speikulace romantické, ztrácejíd se v oblacích pojmů 'i v dýmu slov a opouštějící pevnou zemi. Německá filosofie ať Heglova či Herbartova byla mu školáckým mudrctvím, pnoti němru,ž osV'ětářs'ky 'sťavěl svůj »zdr.avý rozum« j ,Augustin Smetana, stejně jako FranHšek Čupr zdáli se mu lehkomyslnými lovci prázdných formulí a m~živých pd"e'dstav. Osvkenský positivisim HavHCkův čelí neťoliko proti metafysice, nýbrlž proti spekulaci vůhecj ,podezírá nejen závratné bloudění abdraktní myšlenky: ale i každý její vzlet; ctí ideu pouze jako vůdkyni k životu praktickému. Ještě z Brixenu, v srpnu roku 1852, napsal zralý a zocelený Havlíček Paladl~ému příznačná slova sebecharakterisťi'ky: »K,až,dý dobrý heHetristický plod vy· chálzí z klidné ,a pokojIlJé mysli.« Lze stručněji a pádněji vymeziti inspiraci protimmanti>ckou? A však Havlíčkova kritika hlásí se jelšhě něčím jiným zcella důtklivě do tábora protiromantického. Dva ostře