ské schema Vocelovy hrdinky Ludmily, ano apotheosa lásky při téže příležitosti, dokazU!j í, že ani druhá polarita nebyl'a HavHčku-kritikovi zcela odepřena. Vždyť i v životě byl to muž, Merý v bojích vůle a rozumu nepozbyl ničeho z poV\ahové a citové vroucnosti. A přece historic~ý význam Havličkovy kritiky spočívá mnohem méně v tom, co tvrdila, než v tom, co popírala: tento slov,esný sloudce zastávali řídčeji úlohu obhájce než poslání žalobc'e. Havlíčkovy nejprudčeji a nejjistěji mm-ené rány platily dtění a uměn~ romantickému. V Tylovi p'roná'sledoval rOlffiantic~ého s,entimentalika, jenž si hoví v citech a pomyslech daných již pouhou konvencí a rozvodněných ZJpůsobrem epigonským; že byl Tyl ne'jenom pbětí, ale i svúdcem vkusu sV1ého ,čtenářstva, vypadla Havl~čkova re'cense tak krutě ,a neHtostně. Druhy protiromélJIlticky úde'r Havhčkův smJěřoVlal a plnou váhou dopadl na zádumčivou hlavu lyrika Siegfrieda Kap:per,a, vůči němuž nelznal kritik ani míry ani 'Slpravedlnosti: tak se mu příčila romantÍJcká eleg~čnost obráoená do minulos.ti a do dálky a vyhýbající se v ciHívkovitém narcisismu všem drsným skutečnostem života. Ani v líbiv'ém vyprávěči »Posl,e'dního čecha«, ani v zachmuřeném básnflw »Českýoh listů« IlIešlo Havličkloví o romantické osobnosti, nýbrž o romantické typy, které na!ďto rozsU'zoval,a j'erbo kritika se 'stanoviska ná'rodní otázky české; společenská hygiena zatlačila ,svými zřeteli čistě estetické hodnooení. Nuže, co postavil Havlíček proti životnímu ideálu romantkkému, proti kultu citu, proti náboženství