IlIěkolik referátů, kterré j'SlOU improvisovány, aVlšak nedomyšleny a nerozvedeny; musíme se z jeho peTa spokojiti nečetnými náběhy ke skutečné soustavné formulaci; najdeme bystré jiskérky jeho polemického ducha a jeho kritického nadání v drobné a vš'ední tříšti redakčních poznámek, nahodilých invektiv a podrážděných replik. Kletbou - ale zároveň inspirací - tétc kritiky jest její pfíleži'tostnost. Denní náhoda dodávala arciť zcela libovolně reoens,entovi »České Včely« knihy, ča'sopisy, někdy idivadelni představení k posudku a k rozboru. Havlíček však pJ:lacoVlaI o sVlých kri:tli.ckých člá'l1iCích sá.rm metodou příležitostnou: oddav se ohvilkové náladě a okamžitému ro'zmaru, napsal neje1dnu stať pŤ'es nlOCj jindy však odložil na týdny, na měsíce rozepsanou úvahu, aby se k ní vrátil, odcizen tématu a zbaven inspirace; proto le'ckterý z Havlíčkových referátů působí nastavovaně a zlomkovitě. Havlíok/olVa kritická Musa jmenoval1a se Chvíle a p.o,přávala mu pouze krátkých obje1tL Jako v celém jeho ži:vlOtním díle, jeví se také zde ú,etelný sklon k soustfeděné drobné práci, kte,rá j,en zffidka řJa'dí krátké články jakož'to organiclk.é čIelIlY v ,jednotný řetězec: nikoliv kritický myslitel, nýbrž kdtický žurnalista mluví tu k nám. Js:a nelOdolatelný tam, kde v nejst1ručnějším ,rámci, řečí hutnoill a ,argumentací spáldJnou vyjádří útočný 'svůj slO'Ud, Havl'íčelk nedovede se v 'dlelších statích ubrániti, aby mill nedoš'el dech. P,mto powdělsvé nej'říznější úsudky o spiÍsovatelíoh a své ne'jpronikavěj,ši glosy k české vl,a's'tenecké romantice ne snad ve formě kritickéhlo referátu, ,nýbrž ve dvou, čtyřech řá'd!cích ~igramu: na t'éto úzké sltezičce mezi dvěma hlohiovým~ keři líbá se s Mu-