v Husově osobnosti i díle: Hus jest mu »ideálem člověka Čecha, jenž po česku, oestou národní vedl přivržence své k poznání pravdy«. Pří krítice truchlohry Leythauserovy naznačil, že dramatický básník by mohl tyto prvky rozvésti jakožto plodné politické motivy, jimiž by vnikl do nedramatické, epické látky husovské hyb a vzruch - přece však varuje, aby tento živel národní neza:tlačil snad příliš do pozadí všeobecnou, mravní, lidskou podstatu Husova zjevu a významu. Ani v kuse Gerstenbergově ani v »dramatísované elegii« Leythausel'ově není však těchto poií ticko-národních zřetelů. - . Hlučnou fanfárou svobodomyslného nadšení pro všelidský význam naší reformace zahajuje Neruda r. 1871 cestopisný obrázek z Husince, který vložil de volné řady svých jihočeských »eldog« většinou rozmarné a vyrovnané nállady (S. S. VII, sfr. 253-256); ale do břeskných tónů husitské tirády zaMrhá ihned pláč elegických houslí. Povzneseně a hrdě sestupuje Neruda od šumavských výšin k »českému Betlému« a rozhlížeje se po krajině, deklamuje u vytržení: »Odtud vylítla hvězda k nebesům, ozářila celou oblohu, její lesk zachvěl světem - zastírejte celé nebe rouchem 1U, kdykoliv vichr dějin je odestře, hvězda české slávy třpytí se tam a zářiti bude již pro věčnost!" Zase po způsobu svého přítele Karla Sladkovského velebí průkopnický čin Husův liberálními hesly, znovu, jako před pěti lety v Brandýse, řadí k Husovi Kom.enského. Takto překračuje práh rodné světničky Husovy, - a její nedůstojná bída a zanedbanost zraňuje jej až vhlUJbinách srdce, jako již před deseti:Ietími se citi1 zahanben František Turínský, jeden z prvních básnických poutníků na tom!to posváltném místě. Ba-