volných kritikách (K. S. VII, str. 464-468 a 494-499) oba kusy rozboru velmi. zevrubnému, kde oceňoval dle ceny básnické i dle účinnosti scénické výjev za výjevem, ale při tom pokusil se řešiti svou ana!lysou otázku obecnější: pokud Hus a Kristus jsou vhodnými dramatickými hrdinami, při čemž přihlíží i k italské hře o Ježíšovi a Magdaleně od Felixe Goveana. Neruda rozhodně popírá, že by všelidský Spasitel i národní Mistr se hodili kZlpracQivání dramatÍ'ckému. Jsou mu oba postavami. nedramaticky klidnými, povznešenými úplně nad mraky osobních vášní, ponoře· nými pouze do poznání myšlenkového. Oba jsou »vtělená pravda, ryzá upřímnost, nepřekonatelné uvědo· mění, úplné podřízení sebe pod myšlenku.« A s velmi bystrým pochopením dramatickýich zákonů, nikoli však ~ úplné shodě s našimi histodckýmí vědomostmi o Hu~ovi, zdůmzňuje Neruda, proč se Hus hlavně vzpírá dramatickému zpracování: nemá prý ani vývoje, ani vnitřních bojů, vystupuje prýzcella hotova nevykazuje tud[ž charakterového postupu. »Hus bojuje jen slovem, r;~. myšlenkou, jen učením svým a obětováním se za učení to, na divadelní drama, nemá-li se osoba hlavní stát vedilej,ší, jest potřebí něčeho jiného.« Jak znamenitě rozumí zde Neruda podstatě tragédie, jak málo roz· Ulní osobnosti Husově! Není sporu, že figura Husova· není právě 'dramatická; hry Tylova,6 Jiráskova, Voborníkova, Dvořákova daly Nemdovu názoru v pod. statě za pravdu, ale lze přece tvrditi apodikticky, že Husův vývoj, vnitřní boj, zrání, kolísání a zdukonalování by neohslahovaly prvků dtramatických? Věříme, že velký básník je odkryje a využije jich. Rozbor Gerstenbergovy hry jest významný také tím, že Neruda v něm zdůraznil po prvé národní prvek