vatele, pod jehož rukama plamen kostnický, hrozící že lidstvo jen popálí a oslní, počal hřát a osvěcovati obě postavy stojící na počátku a na konci naší největší doby dějinné, se dopliíují: »Hus zemřel pro svobodu myšlenek a pro svobodu osobního přesvědčení; Komenský žil a trpěl pro všeobecnou osvětu, z níž se rodí rovnost a bratrství všech. Hus dal nám myšlenek vzbouření, Komenský dal nám myšlenek vítězstvL« V horoucí stati, která bohatstvím smělých a původních metafor ihned prozrazuje básníka, ale při tom tone ve velikých a často nepřesných slovech tehdejšího liberálního novinářství českého, není nejmenší zmínky o tom, že a v čem Hus i Komenský jsou duchy nábožensky reformačními,i jejich národní význam příliš se ztrácí v abstraktním, svobodomyslném všeHdstvL Hus přestal taMo býti osobností, dejinným zjevem, organickou částkou národního života a klesl na pouhé schema, ideologický pojem, heslo agitačnL5 Nepoměrně pronikavěji a bystřeji dotkl se Neruda husovského problému, když k němu v 70. letech přistoupilI v kritice literární, zabývaje se HUlsovou post.avou na jevišti, po prvé při Gerstenbergově tragédii1 »Jan Hus« r. 1874, po drUlhé v rozboru LeythauserovYI dramatické trilogie »Husitendramen« r. 1876, kde \ drama Husovo zahajuje cyklus. Obě scenická díla: básníků bezvýznamných zrodila se z myšlenkovéhc nadšení pro reformaci, z poctivé sympatie k národu českému, z úctyhodného studia dějinného, ale ani svobodomyslný Karel Gerstenberg ani nábožný Max Leythauser nebyli tvůrčími poety, natož dramatiky, třebaže hra Gerstenbergova měla na divadle v Berm: pěkný úspěch. Neruda, dobrý znalec dramatických í divadelních požadavků, podrobil ve svých blaho-