učený a důkladný štětec vyprávěl rád na obrazech velkých rozměrů a přehledné, ač střízilivé komposice chladnými barvami o Mistru Janovi. R. 1842 vznikl »Hus před sborem kostnickým«, v pade~átýchletech násled(}var~na-1iranr~E;--vŠ~desátých pak »~! _H~~ ka~1l:!~JJ-;-poSilední-~ba obrazy byly vystaveny v Praze a daly Nerudovi podnět do široka se rozepsati. Neruda mluvíva,} o výtvarném umění spíše z plnosti bezprostřední!ho dojmu a z naivního, instinktivního pochopení než z hloubky poznání odborného; jeho kritiky obrazů a soch většinou byly literárními parafras·emi, nikoliv výtvarnými rozbory; do otázek obrazové stavby a světelného neb barelVného ustrojení pouštěl se zřídka a to jen poznámkami letmými. Tak přistupoval také v říjnu 1863 k Lessingovu »Janu Husovi na hranici« (Kr. Sp. VIII, str. 127-131): o koloritu a vzdušnosti obrazu zmínil se zcela stručně v závěr~u referátu, kdeIŽto hliavní zřete'! obrátil k myšlenkovému pojetí pos.tavy Husovy. Ač v cel!ku chválí Lessingovo dílo, hlavně pro psychologický výklad obou skupin kolem hranice, přece v základní věci staví se proti německému malíři. Lessing zpodobil Husa, kterak oddán do vůle bo~í a naplněn tichou pokorou koná svou poslední modlitbu kleče nedaleko hranice. Neruda odmítá tohoto Husa resignovaného, trpícího, uklidněného, na jehož churavé tv:árři pohrává paprsek smířlivého ticha záhrobn~ho; zdá!! se českému novináři, že se tu »zrcadlí opět duch německý, sahající vždy po tom, co jest nejabstraktnějšího«. Neruda, hlasatel činu, hrdinství, vůle, přál by si Husa heroického, silného hrdinu, jenž, ač oddán v soud boží, sleduje mužným zrakem celé své okolí a vyrovnává se s ním; slovem: nestačí mu Hus náboženský, nýbrž