Huttena« nebylo prostě rozdílu a rozporu mezi revolučn~m bratrstvím nové doby a táborským radi'kalismem XV. věku, a třebaže dle zákona osobní spřízněnosti lnul spí'šle k »smělému, ohnivému, ano dobrodružnému« Jeronýmovi ne'ž k »mírnému, rozvážnému, poněkud zádumčivému« HusovF, přece prohlašoval s naléhavým důrazem Mistra za věčné heslo nándní přítomnosti. Při tom naprosto netajil se přímý Frič úplným nedostatkem smyslu .. Pr.9._!!<Íl:lOžen~kou náplň husitskéh~>.. JmtlJf<_ba zdůrazňoval svůj liberalismus velmidÓtklivě: »pravdy, jež Hus a Jeroným hlásali a pro něž trapnou smrt podstoupili, jsou nám nyní již dávno překonaným s,tanoviSlkem.« Jinými slovy; a;by písničkář z bašty mohl se přihlásiti za vyznavače Husova, přehásňuje si jej ve svém zjednodušujícím zpusobě na abstraktní schema, jež nemá s historickým Mistrem mnohem více společného než jmeno a legendu smrti. Pro takovou naivní přímočarost nebylo v Nerudově povaze ovšem místa. Zdá se, že ~ertld.9vi chyběly nadobro veškeré disposice, jež mohly jej sblížiti s náboženským bnutím českým. Myšlenkově vyznával již záhy vědecký naturalismus, jehož svět jest odbožštěnj ?myslově přinesl si z rodiny i z prostředí dětských svých let spíše sklony katolické; citově stál blíže renaissančnímu pO'žitkáiství než mravnímlU rigorismu reformace; snad jen důsledný, vrozený i promyšlený demokratism mohl rozněcovati v něm sympatie pro husitství. Není doloženo, že mladistvý Neruda z období »Knih ve'ršu« by si byl uvědomoval tyto zásadní rozpory. Když psal památné vyznání »Z času za živa pohřbených«, zaujal vůči nejslavnější době národní odmítavé stanovisko z důvodu jiného, k němuž dovedl jej radikální protihistorism ze školy mladoněmeckého