fatalism »Křívoklátu«! Sotva napověděno, ale přece napověděno jest tu řešení nevšední: kde oba protLnožci a při tom bilílžeruci, kat a Václav IV., řítí se neodvratně do marnosti nicoty a noci, stoupá Hus do jasu, k víře, že mrak a zoufalství jsou pouhým přeludem, záře hvězd však a víra v světlo že jsou trvalou skutečností, nebo mluveno po máchovsku »jestotou«. Mácha k postavě Husově mínil se vrátiti. Jsou zachována v počtu dosti vydatném hesla k třetímu románu z cyklu »Kat« jakožto plám »Vyšehradu«9, kdež se sledují osudy české země od odchodu Husova na . venkov až po smrt a pohřeb krále Vádava IV. Dle stručného tohoto náčrtku se měl románový děj neobyčejně rozvětviti: Hus vystupuje vedle krále Václava v popředí, hromadné výjevy lidové v Praze střídají se s královskými scénami na venkovských hradech, nová gl'ote'skni postava šíleného Řepanského zastupuje týž živel, jimž v »Křivoklátu« byl Honza Nebojímsej episodicky hlásí se Jan ŽiŽka. Zamýšlel-li Mácha hned v prvnkh hla,váJch »Vyšehradu« zosn.ovati setkání kata s Husem na Krakovci, hledal patrně spojitost s posledním výjevem »Křivoklátu« j ale v průběhu románu, jenž chtěl vylíčiti Husovu kostnickou pout, vazbu a smrt i ohlas toho všeho v českém lidu, byl by vyrostl dojista Mistr Jam z pouhé episodní postavy ve významného prof,agonistu dějového. Byl by se pak Mácha zahloubal do náboženské osobnosti Husovy? Byl by jeho román sestoupil k myšlenkovým a národním kořenům české reformace? Nelze vysloviti ani dohadů. Sám hovorný Karel Sao bina, jenž - bohužel bez poznámky chronologické h nám zachoval skizzy k dalším dílům románu »Kat«, zdržuje se tu úsudku.lo A tak zůstává paradoxní sku·