účinným slovem podobu Husovu v romaneskním osvětlení situačním: patřiloť k zvláštnostem Máchova básnického postupu, že často před zkloubení:rp. dějové kostry si vypracoval do jemných podrobností slohových líčení dějišť se vším krajinným svérázem, s celou souhrou světla a vzduchu. Výjev mezi katem a Husem v krá-lovské síni Vy:šehradu koná se za temné bouřlivé noci, pouze červenavý odlesk doutnajídho ohně neb náhlý bledý blesk ozařuje "temně rozlehlou« síú a vrhá »rudou zář na obličej katův a Husův«. Z této zoufalé, hrůzami nasycené temnoty vystupuj'e klidná a vznešená čerň zjevu Husova; zálibný malíř tragických nokturn dovedl podivuhodně vyvážiti valeury dvojího temna. »černá, vysoká, štíhlá postava. -- Byl to v černé roucho oděný kněz; čemé vlasy kroužily se pc vysokém, velebném čele a černá brada zdobila vážný obličej, 'kterýž podlouhlý, orientálský nos, a černé, pllamenné, dob~otu srdce jevÍ'Cí oči velmi krásným a při tom velebným a vážným činily.«7 Tento protiklad temné noci - jasné noci, známý dobře z Máchovy lyriky, kdež má dno metafysické, postaven jest tuto do služeb kontrastu povahy Husovy a katovy. Ukazuje k tomu i sugestivní počátek rozhovoru mezi zoufalým žákem a velebným Mistrem. Kat, syn tmy a vězeň přikovaný k zemi, pohlíží do čiré noci a praví: »Žádná hvězda nesvítí na zamračeném nebij jednotlivá jen srvětýlka sem a tam se m~haj~ a hasnou, pamatujíce svět na spaní!.« Ale Hus, obrácený celou bytostí ke »stanům světla«, odpovídá v jasném idealismu: »Žádná hvězda nezhasne; jen mrak kvapí přes nij až přejde, bude opět hvězda zářiti jasně.«8 Jaká škoda, že Mácha nedal se rozHti v š~rší proud světla a tepla tomuto paprsku, který tak ojediněle proráží temný a studený