sm.rtelnost, svět se mi protivil, živ býti jsem nemohl a umříti jsem nechtěl!«5 Takto stal se Hus mimoděk spolupracovníkem na rozvratu katově, j~hož další srázné stupně kat v divokém dialogu se svým učitelem v sebetrýznivém mrskačství analysuje. Hus není tu ani náboženským myslitelem, ani reformátorem mravů]. Mácha zosobnil v něm, učeném a přísném profesoru fi:loso.fické poznání, které neúprosně otřásá bezpro střední naivností prostého ducha, a přisoudil mu takto! obdobnou vinu, kterou o třicet let dříve přičítal roze-~ rvaný Jindřich KleiS't »síVŮicki« Kantovi. ~~Jan Husl v podání Máchově jest př{1i~ s.chematický, přímočarý, abstraktní, aby pochopil, že jej takto jeho chráněnec -a--Žak-volá .. k--zodpovednoš-tT,-n-eb"dokonce--aby1:)ocí1Tf ~,ámk~s--~i~ry-:~-při;;ou stroho-stí karatelskou prohlašuje všecky snahy katovy po »výs os ti , po slávě otců« za'marné a vrhá tím kata ,do propasti z:oufalstvL Sám pak »nad padlým v modlení rozprost,řev ruce, obličejem k bouřlivému nebi obrácen« vyřkne ortel nad nešťastníkem: »Marnéť namáhání tvé; boj srdce dobrého s hlavou zlou nepomine nikdy, nevolný klesneš nazpět vezdy v náruživost starou, a jen chladný hrob vrátí pokoj svedenému, však veU~ému srdci tvému; bohdej, že brzo!«6 " postavy Husovy, sloučené způsobem tak rá zo;itým s ústře m 1 urou románovou,~>kr~"~"!~}i zůstalať v postoji i v řečiobecnýmscheIlll.\t~mk.z osobního života duševn;ího,. -PřÍfknuv jí·~ 'Osnově ro "~řivoklátU« místo poUl~~_ eJl~~~gické,-. Mácha nem.jn~becVIril<íi:OUfrpodl,povrch její a osvě'tliti ji ve vztazích náboženských, národních i mravních, ale při svém sklonu k maleibnému a výtvarnému pojetí zevního světa neodepřel si přece, aby zachytil