HusL Liší se v tom ode všech našich historických vy. právěčů, od Tyla po Jiráska. Jejich fabulační úsilí nese se vždycky k tomu, aby dovodili, kterak Mistr vysokého učení pražského se krok za krokem blíží k osobě králově; někdy veselé kruhy studentské, jindy vážný zájem královny Žofie zprostředkují styk, jehož prvním významným ovocem jest dekret Kutnohorský. U Máchy souvisí však Mistr Jan Hus nikoliv s postavou královou, nýbrž s figurou jeho protichůclce, kataj ryze psychologická motivace tohoto sepětí až překvapuje svou hloubkou v této práse začátečnické. V posledním výjevu románu »Kři'Voklát« čeká na V)'lšehradě, v síni královské, stulen u nohou sochy Václava 111., kat zdrcený smrtí své milenky a vykupitelky Milady, na Mistra Jana Husa, jemuž se tou'ží vyzpovídati, než na Vyšehrad přibude také král Václav IV. Zpověď katova, do ní,ž Mácha Vlložil významný kus konfese vÍastní, jest zároveň životopisem nešťastnikovým, k\erý se vyzná, že jest synem levobočka krále Václava III. a tudíž neplatným dědicem rodu Přemyslovcůj kat vypráví dále o samotářském a zoufalém svém mládí, o touze po zemi če'ské, kam přiš'el z uheTského svého domova, o mocném dojetí při prvním pohledu na Vyš,ehrad, »na kterém již otcové jeho nevládli více.« T'ehdy ujal se mladého cizince Mistr Jan. přijal jej na vysoké školy, staL se mu nejen učitelem, ale i přítelem. Leč kat nežehná Mistru, nýbrž naopak obviňuje jej způsobem tragickým: »Ty jsi byl mistrem mým, ty jsi mne učil mysliti, a byl-li jsem dříve nespokojený, tedy teď nespokojenost má nejvyš'šího stupně dosáhlaj rozum můj zbloudil s pravé stezky; jak již dříve pro povahu mou bylo lze se nadí'ÍÍj já spustiv se náboženství, nevěřil jsem v Boha, v ne~