I Pojetí toto proniká také v Máchově zlomkovitém icyklu historických románů z věku XV., nazvaném »Kat«. Velmi příznačně přiřkl melancholický antikvář, jenž ve dne v nod navštěvoval staré hrady a kreslil je do svého náčrtníku, čtyřem památným hradům středočeským, Křivoklátu, Valdeku, Vyšehradu a Karlovu Týnu, úkol opírati pilířovitě smělé a složité klenutí dějové, kte'ré mělo svými lomenými oblouky obsahati veřejné i soukromé události vlády Václavovy a jejích dozvuků. Toliko román »Křivoklát«, zahajující cyklus, byl zhruba propracován, kdežto z ostatních částí zůstaly nám pouze trosky a ski'Zzy. Pokud můžeme z tědhto zlomků souditi o celku, zamýšlel Mácha vybudovati svůj románový cyklus na antithesi, nikoliv však, jak bychom očekávali, na některém z dialektických protikladů myšlenkových, prostupujících české dějiny XV. století, na př. na rozporu ideje královské a církevní auktorHy neb na boji tradioe katoHcké s myšlenkou reformační. Nic z toho: Mácha staví svůj kontrast, tak teoretický a odtažitý, tak zcela podmíněný pctřehou myslitelovou a tak naprosto neovládnutý intuičním zřením básnickým,3 výlučně na základ individuálně duše1slovný. Cyklus má dva hrdiny, kteří jeví se věčným~ antagonisty, ač oba jsou vášnivými dobrodruhy kolísajícími mezi vznešeností a nízkostí a od počátku předurčenými ke zmaru: »kata roznícená ke vš,emu jednání pudila obrazotvornost, která rozličné v duchu jeho váhivši přeludy, pro náramnou živost sV'oji dala mu takovéto sny za jistotu a opravdovost považovati, kdežto král Václav spíše rozumem se řfdik4 L Jestdokladem původní invence Máchovy, že dovedl fO této kontrastní osnovy vepřísti pos'tavu Mistra Jana