Nesetkal.,.li se Karel Hynek Mácha s Husem 'nábo žensky, nemohl se mu zcela vyhnouti na cestě jiné: básníkj jenž se snaža tak úsilovně a pronikavě vystih. n()41i minulost českou zvláště. v i~jí<:hvztazích ~pří J9m!l:lQsli .•. ,..elegik mohutného citu, jenžnéustiile byÍ vzněcován rozporem zašlé slávy a chabé současnosti, vyprávěč dějinných. i rOlllaneskníclJ. .. přiběhůz doby Václava. IV. ~wsil se přece zamyslitin.aér hištoricko~ pos~~~~Mistrovou. N elzevŠak .. t~rditi· . tolio bez vý. lirad:--.Mácha-bYI,--~d hlavy až k patě synem roman· tické generace, která kladla těžisko českých dějin do dávného pravěku, dodohyhrdiriské, dÓčásůkrálov· _~~ych. Kdykoli v patetické sVé hrnce· vlastenecké (»Hrobka králů a knížat českých«, »V chrámě«, »Sen o Praze«, »Na příchod krále«) vyvolává v temných barvách zašlého freska velkých rysů obraz Prahy, tyčí se nad báchorkovou Vltavou heroický Vyšehrad, neb chmuří se obrysy opuštěného hradu královského, neb padá měs~ční světlo do chrámu svatého Víta. I ve velkém eschatologickém vidění »Sen o Praze«, kde zrak křesťanského visionáře snáší se nlélJ sestárlé zemi k Praze od lidí opuštěné, vrací se »v hrůzoslavné.m tichu« vznešeně ele!gÍJcký obraz města králoVlSkého, kněžského a feudálního. Před těmito romantickými dě· jišti, tak m?hutnými ve svém zjednodušení, Mácha pro~l žíval celou stupnici vznešených citů: touhu po slavné, minulosti i stesk po ní, bolestný rozpor mezi dějinnou~ velikostí i mezi mdlobou nešťastných současníků i vě'j domí pohany, hrůzu metafysickou nad prázdnem věč-, nosti i sociální vzdor proti nespravedlivému řádu. ~ Bylo správně uka'zário1, že Mácha hledaje básnický výraz jak pro osobní své cítění, 'stupňující se od elegičnosti po tragické buřičství, tak pro hromadnou náladu