nkkého ovládání světa. Pokud Mácha nepozbyl své »věčné vlasti«, čili pokud byl zakotven na pevném břehu víry v Boha osobního, transcendentního, křesťanského, by! myslitelem spíše Dlystickým než.sch<:l!~§,fu ckým, stál blíž'e Platonovi než Aristotelovi} seděl ˜ mluveno obrazně - u nohou sv. Bernarda a nikoli sv, Tomáše, aoo, souvisel spíše s. katolictyí1ll11ež s. protestallt~§Q1.~glJ._Neb)d~i~ . pouie'-~ěc-í~ázoru, . ~ýbrž důsledkem Máchovy duševní organisace. I později, když se Mácha vzdal všech spasných jistot názoru křesťanského a spiritualistického a když se s hrdinnou zoufalostí »vrhl věčnému Nic v klín«, zůstal přese všecko věren tomuto typu. Jeho hrůza z věčného a marného koloběhu hmoty vždy se přerozující jest pouze rubem jeho někdejší touhy po platonských ideálech. Jeho nevyléčitelný stesk nad tím, »co se nic nazývá«, zrodil se právě ze zrazené lásky k Bohu, jenž hyl kdysi vším. Jeho děs z »noci temné« sám si zoufá, že bezprostředně musil nahraditi rozpětí po »noci jasné«, »po hvězdách ve výších«, »po stanech světla«. U nábožen· skéhomysliteletoho rodu nebylo naprosto :míšťa---p~o náZor Hušův' a českých refofmátoru.čfětesÍavnt ;0D:ologVilémuvvliláři"":"- snad vás napadne, že na hlavu »strašného lesů pána« dol'ehly mlhy novodobé spekulace idealistické, že zran:ila jeho srdce chiméra přírodovědeckého materialismu, že propadl jeho mo· zek svodům básnických pessimistů romantických; nikdo si dojista neuvědomí, ž.e.YiJé:tp:j~~~.~1!.z;~,m. __ ~J:Y:_ll~~_ se zrodila husitská reformace~ I kdyby byl Karel Hynek MachaZf1á.rmYŠlenTRú!sov-o~ a víme' zcela bezpečně, že z něho neznal ničeho - nebyl by mohl z něho ničeho přejmouti a osvojiti si; tak protiIehlé typy náboženského života tyčí se tu v nesmířitelném rozporu.