II. Mistr Jan Hus a česká reformace v díle Máchově. ~]ij))oslední velký náboženský výkřik českého ducha ~ !JI v době reformační zní jako bolestný a lámající Jl!. se sten umírající bytosti: jest to Komenského odkaz Jednotě a národu. Více než půl druhého věku 'mlčí české cítění náboženskéj aI11Í osvícenci ani první rro~.antik()"én.aši n.euvědomují si ho. Teprve v lyrice Karla Hynka Máchy zabouří po přestávce tak tragické vášnivý a bolestný vztah člověka k Bohu - avšak jaká propast zeje mezi Máchovou temnou, divokou, ano chvílemi i zoufalou náboženskostí laJ mezi bezpečným, i kLidným, ba kvietistickým křesťanstvím reformace! české! " Pro Máchu jako by nebylo onoho myšlenkového díla, jež vytvořeno bylo od Husa až po Komenského, a jako by naše země ani nebyla ·dotčena varem a vývojem protestantství: zde počíná náboženský primitiv vše radikálně od počátku, zde zmítá se duch zjednodušující! mezi krajnostmi nábožné příchylnosti k Bohu a bezútěšného ateismu. český typ re~ormační zosob-~ .něný již Mistrem Janem Husem a moderní typ hás-I níka nábož·enského a fil,osofického, který u nás po prvé: vystupuje v Karlu Hynku Máchovi, - toť dva úplné 1 protiklady, jež spojuje pouze qpravdovost poměru k\ Bohu a snad i to, že oba vycházejí v prazákladech: svého myšlení z idealismu platonského. - Mistr Jan Hus, jehož učitelské a spisovatelSké po-