lackým: obraz života a působení Husova má matné obrysy a nevtiskuje se do mysli; z Husových děl vlastních zná Kollár maličko, snad jen jeho dopisy vydané Lutherem, takže celý výklad jest jen jakýmsi komentářem životopisu; souvislost mezi Husem a Lutherem znovu jest způsobem poněkud násilným zdůrazňována.3 Ale význam Kollárova, kázání zakládá se na něčem zcela jiném než na historickém proniknutí osobnosti Husovy. Bylo by možno říci, že Kollár se vědomě postavil na stanovisko opačné: vyňav MÍistra Jana z časové souvislosti, přiřkl mu úkol přítomného pomocníka jednoho každého z nás při stále se 1,lSkutečňujícím díle vnitřního zdokonalování. Neniť Kollárovi reformace uzavřeným zjevem dějinným, nýbrž živým progr:amem mravního snažení, nepřetržitým posvěcováním duše k věčnosti, etickou nikdy nedovršenou výchovou k synovství božímu. A právě v tom Hus a do jisté míry i j'eho pomocník Jeroným, mají nám býti rádci a učiteli; kazatelovým úkolem jest, aby položil věřícím na srdce, v čem reformátoři jsou »živou školou k mil:ování a ná· sledování dobrého«. Kollár čerpá z jejich osudu a snažení netoliko povzbuzení' k lásce k národu, al~ ..... LYÝ:_ strahu před náboženskou nesnášenlivostí; nejen poličen{o ·iom;·Takllúhi)eČuJe·;tá~--~-·~~~~nidobro člo· V'ěčenstva, ale i napomenutí, ,aby 'každý dbal o duchovní osvícení a vzdělán~; nejen příklad věrného přátelství, ale i příkaz podnikavosti a stálosti v dobrém předsevzetí. Jest okamžitě jasno, kterak Jan Kollár, přílnuv k Mřstru Janu Husovi, ba stotožni'V se s ním, našel v něm vše, co stavěl nejvýše na stupnici hodnot, ideálních: osvícenskou tolerancí i romantickou národ· nost v duchu humanitním, kult jazyka