cestědokoI1al.« Jyto tři znělky o Husovi a české reformacCz r. 1824 mají jednotný ráz umělecký i myšlenkový. Básnicky vynikají mohutnou silou, jíž pak Kollár krok za krokem pozbýval: rozhorlení národního pedagoga letí tu na kovových křídlech poetického řečnění a inspiruje se nejednou pru1dkým zrakovým dojmem. Ideově ovládá národnostní přesvědčení celou oblast myšlenkovou a dává podnět k naléhavé didaktice; soustředěnost myšlenky, jasné provedení tematu, prudký spád výrazu svědčí o tvůrčím ohni mladého poety. Mezi novými příspěvky k »SI~yy4ceři«Lkteré Kollár otiskl r. 1830 v »Časopise českého musea,<, čtou se dvě znělky, pojaté pak dono"éh~;--~ě-Šfá.stného IV. zpěW2Lethe«j jsou to další doklady pro Kollárovo .,.~.~':, _:: ••• " .. _:::: __ ·,.,··,.,~.,"·,·,.-. •• A nekritické a svornostenské sdružování zjevů zcela protilehlých k větší zvelebě Slavie a v duchu naprosté smířlivosti; y_první . (IV, 8) Boleslav podává si ruku s Husem, v druhé (IV, 15) bratří' se Žižkl3, __ s._Q!!~~IlE:~, s.Želislavem a BoleslaveluChra?rým - hromadění {e~ti~bí-jí' -~-~p;á;n~st ;ázoru,-h~o~~Jění jmen všecku poesii. Tento sestup vyznačuje pak úhrnné vydání »Slávy dcery« z r. 1832, do něhož přibyla řada básní vztahujících se k české reformaci a dosvědčujících, že se Kollár zvláště zahloubal do studia Jednoty bratrské. Zájem ten nepřinesl však valného básnického ovoce; sonet, jímž pozdravuje Králice se souhvězdím překladatelů biblických (II, 133), má právě tak málo názorně obrazné krásy jako apoteosa Jednoty v nebi slovanském (IV, 11). Zvláštní směsí opravdového básnického vidění a střízlivého suchopáru knižního j sou sonety věnované Kostnici ve II. zpěvu nového vydání (11,90-92). Pout