není vůbec místa pro reformační4:r.~ma _k~~s.f~nsk~_ Evropy; nejinak než Palacký v prvotním zpracování 'DěJ{n,-zakiádá Kollár své pojetí historie slovanské na hluboké a zásadní protivě slovanství a němectví, naše nábož·enské hnutí stojí zcela stranou tohoto velkého dějstva, jehož bolestnou elegii Kollárova disticha opěvují. Také tři znělky »Slávy dcery« z r, 1824, kde se poutníl{:y-:-ko:lrčÍn.ácn-liiliskycli··-a--aiifiajsŘych·dotYŘ"á české reform.ace, nesvědčí-O~v-1á.ŠÚiím·podioperiihu '---- _ ... __ •... _ .... '" ..... . .... ... . '" . ..... . ~sitstvI-·V patetickém sonetu, v němž při vstupu"do Č~~ké~efiiě()dsuzuje svár;1derý již >,hrob vlasti vyryl« (II., 99), řadí Husa do trojice velkýchnáboženských osobností, po 'bok Cyrilovi a JanuzNepo~uk!1 a neuvědomuje si, že dlužno se rozhodnouti jen pro jednoho z nlch, chceme-li prožívati náboženství jako důslednou jistotu vnitřního přesvědčení, - Kollárův známý, ryze osvícenský odpor proti nesnášenlivosti ve víře došel zde charakteristického až přepiatého výrazu. Mohutný sonet naplněný děsem a temnotou Bílé hory (II, 109) má vytržení národnostní a nikoliv náboženské; svědčí o tom ostatně i později psaný odstavec Výkladu, dovolávající se Balbína a zdůrazňující národní ztráty po bitvě bělohorské. Poněkud hlubší přemýšlení o husitství prokmitá z proslulého sonetu o nevděčnosti v dějinách, pro kterou Kollár nalezl významnou metaforu dětí, jež házejí do studnice, z níž se napily, kameny a smetí: Kollár napovídá tu, co později zajímavě rozvedl v >,Řečích a kázních«. a co formuloval jasně také ve »Výkladě:,' přípomínaje výrok svého t1!čitele Ludena - »Hus počal, Luther po prokleštěné