uvědomělého návratu k české reformaci. Nepocítilo ani nejskromnější tuchou, že myšlenka reformační jest živým statkem duchovní a mravní přítomnosti české, že Mistr Jan Hus stále se účastní kulturních snah svého národa, a že všickni můžeme a máme pokračovati v jeho díle. Jak by byli ostatně mohli dobrati se této ryze náboženské koncepce právě naši osvícenci, jejichž duše se živily okoralým chlebem náboženské negace, a kteří v samolibém kultu své doby shlíželi jen se shovívavým odmítáním na minulé věky, neozářené všemocným jasem svrchovaného rozumu? Převrat v I1laJzíráni na Mistra Jana i na, husitství vůbec datuje se od chvíle, kdy v popř'edí slovesného i myšlenkového života českého v~!9upili protestantští příslušníci vý,chodní větve českoslovansk~ v nichž od dětstvÍ žilo- tradiční P;;;ěd~~T souvisi~sti s husitstvím i bratrstvím: uherský Slovák Jan Kollár a moravský Valach František palacký, ktefí již na základě náboženské výchovy domova přihlašují se rozhodně za dědice a pokračovatele naší minulosti reformačnU Není to však Jan Kollár básník, v jehož projevech shIedáváme tento opravdový návrat k českému husitství. Nikoliv nadšený pěvec »Slávy dcery«, odkoj ený národnostními a humanitními názory německé romantiky, nýbrž sestárlý a trpkou školou života i vyhnanství prošedšÍ bohoslovec nalézá cestu k Mistru Janu Husovi - a tak nepojí se ke Kollárovu kultu Husa čin básnický, nýbrž hlubokomyslná úvaha kazatelova, kdežto vše, co Kollár ~!~tostně a nahodile povědělo Husovi a .1msi~-ve »Slávyacefi«;-jesl málo výrazný projev staršího ·P~j~·tí· n~oiiiiace:''<.. V první básnické koncepcí KolIáro~y fil~solIe dě-l jinné, jíž jest Předzpěv ke »Slávy dceři« z r. 1824"