k Bohu. Slova řeckého intelektualismu, jak je formuloval Plato s Demokritem, stojí napsána v bráně knihy, spiritualistická přirovnání a hesla biblická provázejí jí od začátku do konce, ale co vane z díla sílnějším proudem než duch východní mystiky, která klade člověku na srdce hlubokou moudrost »Odhazu;, abys neztrácel?« Není to náhodou, že se Komenský v závěru spisu rozpomíná na překrásnou parabolu, naplněnou duchem Arabie, o člověku kupci, který prodal všecko, co měl, aby koupil jedinou drahou perlu - Tento soustředěný zápas o vnitřní dokonalost skytá Komenskému posléze pravé měřítko, když ještě jedenkráte, ve velikých obrysech, přehlíží vlastní svůj život. Ocitnuv se na vrcholu hory Nebo, nalezl odstup od pozemské minulosti, na kterou může se dívati takřka neosobně, ano s objektivností dějepiscovou: nepozoruje jí již v perspektivě politické, ani v zrcadlení církevním, neváží si v ní příliš ani úspěchů pedagogových, ani nelitUlje irenikova ztroskotání, ptá se jen, pokud ho dráha vedla k bezpečnému centru, k oné vnitřní dokonalosti, která slove Bohem. Stanul výše než kde tkvěl, píše »KšaH« neb »Hla,s pastýřův«: neteskní, netruchlí, neobává se - děkuje Bohu a žehná za osud svůj, v jehož zk{)uškách se mu konečně zalíbilo. Docílil· toho, co odporoučel v »Smutném hlasu«: umírá vesele, v plném potěšení božím, s plesáním a triumfem. Mísí se snad do posledního šepotu Komenského, který splývá se šuměním oblaků, stesk do toho, že mu bylo souzeno býti synem malého národa, bezmocného a rozplašeného a nésti tíhu jeho krutých dějů? Nikoliv, v těchto tichých a vznešených zvucích, pH nichž nelze nevzpomenouti modlitby Pascalovy, stenů MiItonova Samsona a plesného vzletu CorneilIova Polyeucta,