poníženi budou, ale ty po povýšenostech jejich šlapati budeš/« V nábožensko-národním chorálu »Kšaftu Umírající Matky Jednoty Bratrské« zanikly nadobro všecky tóny osobní; ani tónem nezmínil se tu Komenský o svých útrapách a ztrátách. Rok 1648 neučinil jim konec, naopak, na hlavu starcovu měly přikvačiti rány těžší. To, co stihlo muže třioetiletého v Brandýise, .opakovalo se, když dovršil šedesátku v Lešně: podruhé ovdovělý Komenský pozbyl v plamenech lešenských několikaletého drahého útulku, d.omku i knihovny, rukopisů i náčrtků, a chladná oesta nového vyhnanstvÍ! kynula unavenému poutníku. Osobní vzrušení hrozné této doby klikatí se z,sinalými blesky v nových projevech Komenského; i ti, kdož se jindy zbožně obdivují učenci a filosofu, pokládají za vhodné omlouvati šetrně mystika a chiliastu, který tenkráte odevzdal své poplašené srdce příležitostným prorokům. Na lavici žalobců a odpůrců Komenského zasedli předáci osvícenského rozumářství, Descartes, Bayle, Maresius, Adelung; zvolíme si jejich stanovisko, či budeme právi okřídlené odhodlanosti náboženského nadšení Komenského? Mladistvý Palacký měl odvahu rozhodnouti se pro Komenského proti nevěře, duši a city vysušujíCí, de zůstal osamocen - s jak' zasmušilou tváří litují živo~opisci Komenského jeho spojení s Dra:bíkem, Poniatowskou a s Kotterem a jak by rádi vyškrtli z řady jeho publikací osudný spisek »Lux in tenebris/« Nepochopil však Komenského úplně ten, kdo v omluvném determinismu vysvětluje jeho přilnutí k