Amose Komenského. Všecky řečnické přízdoby a učené chrie, v nichž liboval si humanism, padají; samostatně a směle básní Čech v duchu a jázyku biblickém, obrazy střídmě, ale účinně vložené mezi apostrofy, rostou z prožité nutnosti; kde zazni otázka, odpovídají přímo nebesa k jejímu naléhavému vzrušení. Tak psal kdysi Mistr Jan Hus věrným Čechům ze žaláře kostnického, třebaže mnohem prostěji a skromněji, ale i tenkráte blízkost osobního zničení byla oknem otevř:eným do národní budoucnosti. Všecka stísněnost, jež zahalovala první, kapitoly »Kšaftu«, mizí v tomto jarním vichru posvátných nadějí; tam před zrakem sestárlým vše pomíjelo a bralo proměnu, zde náhle z pustiny zoufání zelená se představa »ratolesti rostouCÍ, ratolesti rostoucí podlé studnic, ratolesti rostoucí nad zeď«. Vyjímajíc vznešenou přísnost Dantovu a okřídlené nadšení Petrarcovo, není před romantickou dobou v literaturách evropských odstavce, jenž by se mohutnou velebností národního cítění a náboženským patosem m.esiášské naděje mohl vyrovnati závěru »Kšaftu«, avšak psali-li oba Vlachové své apotheosy na úsvitě nového času slibného pro národ, věštil Komenský, usedaje mezi blínem a bodláčím na zříceninách vlasti. Byl to pták poslaný s nebe, jenž mu přinášel chléb důvěry, a jehož peruti slyšíme šuměti nad těmito větami: »tiv buď, národe posvěcený Bohu; neumírej! Muži tvoji ať jsou bez počtu. Požehnejž, o Hospodine, rytěřování jeho a v práci rukou jeho zalib se tobě! Zlomuj ledví nepřátel jeho a těch, kteříž ho nenávidí, aby nepovstali! Přijdiž čas tvůj, aby říkalí národové;' Blahoslavený jsi, Izraeli; kdo jest podobný tobě, lide vysvobozený skrze Hospodína, jenž jest pavéza spomožení tvého a meč důstojností tvé? Tvoji zajísté nepřátelé