kormoutí se ve mně srdce mé, že potření za potřením provolává se lidu tomu!" Avšak Kristus, spíše starozákonní Mesiáš náro.dních nadějí hebrejských než tichý a pokojný král z evangelií, vede Truchlivého k moudrosti vyšší. Srdce statečné a nepochybující nepřeceňuje okamžitého úspěchu násilníkova; nezapomíná, že Hospodin v jeho vlastních vítězstvích dává zráti ke konečnému zhubení; chápe, že pád s hůry, ke kterému dochovává trestající Bůh vítěze, jest pádem nejbolestnějším. Nezdolné mravní přesvědčení o konečném vítězství pravdy boží spojeno jest tu nerozlučně s politickou důvěrou českého protestanta, že Bůh »proti dráčům dědictví svého, kteří se veselí a pleší, přivede shromážděni národů velikých z zemí půlnočních,,; etická síla přesahující věky vystupuje v šupinatém pancéři války třicetileté. Ale zdaž nedovedeme pochopiti i my, jaké perutě naději a útěchy připínal mladý Komenský lidu svému, když Kristu vložil do úst slova prorocká? »Byť pak vstoupil Babylon na nebe a ohradil vysoko pevncst svou, ode mne však na něj vyjdou zhoubcové, i padne ten, kterýž zapečeťuje, plný moudrosti a nejkrásnější a drahým kamením se přiodívající, a nástrojové bubnů a píšťal vůkol něho. - Protož vyhladím ho z hory boží a porazím ho na zem před obličejem králů, aby se dívali na něj. Což vidouce národové dějí: Toliž jest ten muž, kterýž nepokojil zemi a pohyboval královstvími? Přisáhl Hospodin zástupů jístě, že, jak jsem myslil, tak bude, a jakž jsem uložil, stane se, že potru toho pyšného a odejmu jho jeho z šíje národů. To jest ta rada, kteráž zavřína jest, a poněvadž Hospodin zástupů tak usoudil, kdo to zruší, ruku jeho kdo odvrátí? Ríká sic Babylon: Sedím královna a pláče neuzřím; ale přijdou v jeden den rány její, smrt a hlad a pláč,