zdější velcí spisovatelé slovanští Mickiewicz, Palacký, Tolstoj dovedli! plně harmonisovati i slovesně, jakmile odhodili všecky okovy literární konvence. Jako oni má již Komenský zvláštní dar, vzácný na jihu, na severu, i na západě: pojímá v obj,ektivismu širém a skladném všecky jevy tehdejšího lidství, ale bez lhostejnosti a dokonce bez chladu; jeho srdce živí je z nevysychajícího zdroje své účasti. Filosoficky jest tato mocná struna Komenského známa; soustředíme-li však svůj sluch, zazvoní k nám její teplé stříbro i ze slohového výrazu Jana Amose. Kde najdeme toto vše, co odemýká nám lusthaus srdce Komenského, obsaženo u větší míře než v oněch čtyřech velkých poselstvích, která si vynutily situace v životě nejtragičtější? Přes to se zdá, že pro »Labyrint světa« příliš se zapomíná na »Truchlivého«, na »Kšaft«, na »Smutný hlas pastýřův« a na »Jediné potřebné«. Ochuzujeme se tím vždy, v přítomnosti však , nejbolestněji. o temné stráně zachmuřených lesů j'ehličnatých v předhoří orlickém, které v zimě, v létě sestupujete s týmž vážným žalem k šumícím vodám prudké hystřiny, pospíchající nedočkavě do volných a klidných prostor rovinných! Zdaž mlžný opar stroucí se za jiter a soumraků teskně na,d vámi, není týž, v který zhoustly před třemi věky vzdechy a úzkosti osamělce brandýského? Sedí a přemýšlí za tě'žkého roku 1622 pod Klapoty; ztrativ ženu a děti, láme z nejistého chleba dočasného pohostinství a ochutnává v něm překrmi neodvratného