nových sil k zápasu s hrůzami osudu - tof není velký jednotlivec sám, jemuž žal a umírání rozvázaly jazyk, tof celé bratrstvÍ' v agonii, toť národ český v zápasu smrtelném. Kde očekáváme samomluvu, zaduje k nám chór, v němž šumí na tisíce hlasů a bije na tisíce zkormoucených srdcL Zamysleme se nad tímto paradoxem: díla, jejichž původní inspiTací byla nezadržitelná plnost vlastn~ho hoře, přepodstatnila se při organickém růstu v projevy utrpení hromadného, které zvolna pohltilo všecek osobní žal? Jest to snad pouhý paradox složitého rozumu a jeho výbojných sil? Nikoliv: tof paradox i mravního hrdinství. Jest ještě jiná, takměř slovesně odborná příčina, proč tak těžko proniknouti k důvěrně lidské pravdě Komenského. Jazykový výraz Komenského není naprosto tím, co nazýváme zpravidla ~!gh~}rt()~Q1:>ní.m. Spisovatelská indirviJduálnost ukryta jest tu pod oběma, mocnýmí živly, které m)'lšlenkově i výrazově určují směr jeho literárnímu působení; Komenský, jenž se vyhýbá nestilované řeči mluvené, píše vždy jazykem humanistické vědy a bÍJblickéhokřesfanstvL V jeho široce a uměle rozpředených periodách, stavených dle architektonického zákona, přísné souměrnosti a mířících k ustrnulé kráse těžkopádné monumentality, stýká se zdobná výmluvnost učencova s pádným a účinným důrazem kazatelovým. I věta, která se· prodírá z hloubky srdce a jež porosena jest studenými kapkami bouřlivých srážek ži-