bratřím a rodákům »Kšaft umírající Matky Jednoty Bratrské« a »Smutný hlas zaplašeného hněvem božím pastýře k rozplašenému hynoucímu stádu«. Jsou však tato díla osobní, tak podstatně odlišná od předmětných knih Komenského, v pravém slova smyslu tím, co nazýváme důvěrnrými konfesemi? Odhodlal se Ja:n Amos v nich skutečně zrcaciífti Íidskou svou tvář, jak ji rozleptaly čas, vyhnanství, zklamání a bolest, tvář, která se odvrací od zevnějšího světa, aby soustředila ve svém pohledu toliko odlesk znepo· kojeného vnitra? Řadí se snad těmito několika kniham~ k oněm velkým a příkrým svéhlavcům upřímnosti, kteří jakožto daň za okázalé sebeodhalování vymáhají na čtenáři, aby byl shovívav k jejich krajnímu sobectví? Vede též v této věci jaká:si skrytá stezka od Komens~ého k Rousseauovi? Pravý opak jest pravdou: i zde, kde mluví ze srdce přetékajícího, Komenský, muž kázně a sebevýchovy, drží své já v otěžích. Strádaje příliš, odvažuje se prudké a dramaticky vystupňované pře s rozumem, s věrou a s Kristem; leč oč vede vlastně svů'j vášnivý spor? O vlastní utrpení, o rodinné ztráty, o poplenění veškerých životních nadějí? Nikoliv, pravým předmětem jeho námitek, stesků a protestů jest obecnéstrádání Jednoty a národa. Třikráte v kmetství se od: hodlal podati svůj odkaz; ne pouze proto, že jeho dnů jest již na mále, nýbrž spíše, že lidu českému se připozdívá, a že církev bratrská se ocitla na sklonku dni. V podání Komenského jeví se všecko osobní utrpení, i kdyIŽ trhá srdce a ledví a vyvrací celou bytost z kořen, jako součástka hromadné bolesti, jíž jeden musil dáti výraz za všecky: co zde zoufá, co zde kvílí, co zde však opět vzpíná naděje k Bohu a z toho čerpá