pouze Komenský veřejný, světoobčan a organisátor, člověk obecného poslání, jenž se úplně ztrácí ve své evropské úloze. Doširoka, zrcadlíc v plných a klidných vlnách nekonečnost, tehdy sotva tušenou, plyne toto trojřičí, jež, přijavš~ přítoky z kvetoucí~h luhů vědecké renaissance i se strmých hor nauk ref.ormačních, vtéká do moře encyklopedického osvícenstvÍ; bílí ptáci ryzejší lidskosti vznášejí se toužebně nad těmito valnými vodami, na jejichž dně jako báchorka spí obrazy biblického křesfanství. Řečištěm mnohem těsnějším, jež občas zúží nebezpečná skaliska, prodírá se~tý proud; naráží divoce na slapy, tvoři záludné víry, hučí' a kvílí, leč chvílemi zvoní stříbrem o tvrdý kámen. Jest to onen hlas pře~knLa..-Utrpení, který k nám mluví z KoměiišIrel1o děl osobních, ať myslíme na alegorie básnické, af na rozjímání náboženská, ať IlJa zpovědi srdce či na odkazy křesťanského synteHka. Slavné dvě knihy stojí v čele: »Labyrint světa a lusthaus srdce«, kde z gullíverské trpkosti postřehu neúprosného ve své správnosti vykupuje posvěcení přímo dantovské, a oratorium opouštějící zemi s posvátným úsměvem opravdového znovuzrození "Hlubina bezpečnosti«. Stejně památný spis uzavírá řadu: rukovět soustředění vnitřních sil, která p,ředejímá v podivuhodné zkratce praktický idealism zámořský, "Unum necessarium«. Není mnoho děl Komenského, vyplňujících tuto skupinu; avšak mezi nimi jsou Amosovy knihy a traktáty nejtragičtější, při nichž přestává býti nadsázkou, dí-li se, že jsou psány slzami a krví: vedle chmurného a chvílemi až vášnivého dialogu »Truchlivý« (»to ;est smutné a tesklivé člověka křesťana nad žalostnými vlast'f a církve bídami naříkání«) dvojí slovo na rozloučenou