kové a dědici porozuměli jeho pravdě nejosobnější? A nejinak stáváme nad knihami bohoslovců a myslitelů náboženských, nejistota naší zvídavosti jest Hm hlubší, čím jejich myšlení pohrouženo jest do tmavších vod minulosti. Vše tu bývá abstrakcí, obecným zákonem, nadosobní zkušeností, rozum jejich usiloval, aby vytvořil věroučné zásady pro všecky, a mravní je'jich vůle toužila, vybudovati etickou cestu pro zá'stupy - kde tu sl,ed individuálního řešení života? Duchům skutečně náboženským jest empirický, jednotlivý člověk sotva více než plaše míjející stín, jehož třeba nedbati; skute'čnost náleží vyššímu, odtažitému typu, od.poutanému od místa, od plemene, od času: synu božímu, a sledujíce tohoto, pohřbili náboženští myslitelé v hrobkách zapomeDlUtí úmyslně své já. A my přece znali bychom právě je tak rádi! Podobáme se věřícím, kteří Medají ostatky světců, kosti a roucha jejich, ačkoliv vědí, že vše záleží jen na příkladě a pravidle života: uschováváme v křišfálných skřínkách lidsky důvěrné dopisy hlasatelů slova božího, zasadili bychom mezi: šperky ochotně útržky z upřímných osobních konfesí vyznavačů hodnot mimoosobních, a jak drahý by nám byl hranol věty, v níž zkameněla bezprostřední slza, neb v níž zableskl neovládnutý smích toho, kdo se chtěl povznésti nad pláč i nad radost prostého člověčenství! Zůstanou nám skutečně navždy zastřeny mlhou lid.~"-pQsl!1TI našich náboženských obnovitelů? Ň;bo bude nám popřáno přece někdy vyčísti z tklivě vlídného úsměvu Mistra t9ria Husi více než matný pablesk neurčitých hnutí obětavé pokory, něžné vděčnosti a pi'ísného vědomí zodpovědnosti, které nechce znáti osobního blaha? Podaří se jednou některému