berlínských představ nemohl se vyprostiti ani po návratu do vlasti, kde ho ostatně čekalo nejedno zklamání. Skoro symbolicky prozradil svou ústřední koncepci novodobých dějin evropských změnou témata habilitačního, za něž si nyní zvolil vývoj Bedřicha II. a jeho poměr k Čechám: ne již revoluce francouzská, nýbrž vznik mocenské politiky pruské se jeví žáku Maxe Lenze východiskem moderních dějin ... Jistě dílo, k němuž se připravoval zejména za brněnského pobytu, nebylo 'by vyznělo oslavou Hohenzollernů a uznáním jejich politické morálky ... zcela naopak; české srdce bylo by zde se ozvalo protestem a úzkostí. Zda také nadějí a důvěrou? Spis zůstal nenapsán, ano nenačrtnut ... V Brně opouštěly Ladislava Hofmana síly, a 6. září 1903 na posledním dochovaném sešitu jeho deníku čteme docela slova: Bože, Bože můj, proč, proč mne opouštíš? Právě o dva měsíce později byl Ladislav Hofman pohřben na odlehlém místě XXXIV. oddělení brněnského centrálního hřbitova. Od jeho zapadlého rovu otvírá se pohled k nejslavnějšímu hrobu brněnskému, k černému jehlanci, pod nímž odpočívá Josef Dobrovský. Nespojujme mužů, které dělí celé století, snad pro náladovou skepsi, jíž chvílemi propadali, myslíce o budoucnosti svého národa, spojujme je pro idealismus práce, podnikané všemu na vzdory! Každý z nich, stařec i jinoch, nesl svou tíhu, hoře nemoci, hoře složitosti, hoře osa~ění, tíhu, jíž nižádná změna veřejných poměrů neodejme právě od lidí nejvzácnějších. Šťastnější pokolení budou putovati k oběma rovům, pokolení, jimž možno žít a růst na svém. Nechť v Ladislavu Hofmanovi uctívají tiše jednoho z těch, kdož musili odejíti před jitrem!