chutnávače duší a povah, jejž ostatně poznáváme i z jeho přiléhavých karakteristik historiografů, jako Lenze, F. X. Krause, A. Sterna a Aularda. Kritickému pohledu neujdou ani hranice dějepisného umění Hofmanova. Soustředěn k obecným ideím, jež určují tok dějin, zanedbává podmínek hmotných, hlavně hospodářských; v krajním individualismu pomíjí hromadných činitelů; málo poučen o právní vědě, nerozumí dějinám ústavních forem, ani vývoji správnímu: na to vše byl příliš idealistou staršího typu, často se zřejmými sklony ideologickými. Dával přednost myšlenkovému a psychologickému výkladu dějin před děním samým a nepěstoval proto v sobě vlohu výpravnou, bez níž těžko se obejde historik velkého slohu; v tom se shodoval se svým českým učitelem, jenž stále po rankeovsku povzbuzoval žáky, aby pátrali, jak se věci vlastně zběhly, ale promíjel jim povinnost o tom vyprávěti. Což neznamenalo také v literatuře impresionistické umění konec epiky? Generace historiků, která dozrála po Hofmanově smrti, šla již zcela jinými cestami, vyhýbajíc se jak krajnos tem individualismu, tak jednostrannému přeceňování prvku ideového v dějinách. V tom jsou zajedno Pekař i Šusta, Krofta i Heidler, z nichž poslední se mně málem zdá býti Hofmanovým úplným protinožcem: muž činu proti snílkovi, mistr sporé a tuhé linie proti virtuosu polostínu a temnosvitu, jasné poledne proti jitru plnému par a písní, duch politický proti filosofu a básníku; jen ta tragika nedožitých osudů, jenom předčasné hroby na Moravě spojuji dva zástupce protilehlých směrů v našem dějepise. Dozrávaje vědecky, Ladislav Hofman hledal téma , v " d" bV • hV 'hl k 1 umerne svemu na anI, a o e, po nIC z sa ,u azova a, v I '1 h vV't' l' t v v lk I P I d ze sve Sl y C ce zmen 1 na a ce znacne ve e. rvm na hodil mu ještě jeho učitel, jenž si přál od svého vyvoleného žáka uspokojivou odpověď na otázku, jak se zrcadlila francouzská revoluce ve veřejném mínění své