do svého poměru k mistru, na nějž nikdy nedovedl hleděti skutečně kriticky, zůstane ve vztahu obou kus osudové sounáležitosti. Jaroslav Goll byl starším zástupcem téhož kulturního typu, jehož mladší fázi ztělesňoval Ladislav Hofman, a to nejen proto, že se u obou historiků s přísným naukovým smyslem pro detail pečlivě ověřený a kriticky zjištěný pojilo umělecké porozumění tvarům a odstínům života a myšlenky. Široká chápavost u obou byla stupňována ve filosofický diletantismus, jenž se snaží vmýšlet a vykládat, nedbaje valně hodnocení a soudu @ jest to typ v podstatě renanovský; u českých žáků francouzského klasika nabývá sklonu impresionistického, patrno to zvláště ve slohu obou, jenž nemá pevné výstavby, tuhé linie, epického klidu, nýbrž rozstřikuje se do h Vl' h Vt· V k v, h' vd' , lk vd rozec ve yc ve lce ,vzrusenyc napove 1, zam ,sve čících, jak se pisatel nad událostmi zamýšlí, hrouzí do sebe, naslouchá vlnění svého nitra:. :Jaroslav Goll, dokonalý učitel přísné odborné kázně, nedovolil ani sobě, ani svým žákům umělecký poměr k historické látce dříve, než se jí nezmocnili důkladnou průpravou heuristickou a kritickou, k níž vedl především, dobře věda, že silný duch, opravdu tvůrčí, se v ní neztratí, nýbrž naopak otuží, aby rostl. Ladislav Hofman si vysloužil své dějezpytné ostruhy monografií z XV. věku, "Husité a koncil basilejský v 1. 1431-1432", kde vědeckému positivismu Gollovy školy stojí nejblíže. Husitské téma u. českého dějepisce jest vždycky názorové experimentum crucis a dvojnásobně u ducha filosoficky vzdělaného a nadaného, jako byl Hofman: vezme si z české reformace náboženské zorný úhel pro naše celé dějiny a pro zjišťování myšlenkového obsahu našeho národního života? Ladislav Hofman toho neučinil, a ani myšlenkový vliv profesora Masaryka, jehož výklad národního obrození odmítl v bystrém článku o Dobrovském, ani osobní styk s Denisem, nepohnuly ho, aby pozměnil své stanovisko, jež bylo snad podmíněno sklony katoli-