proti nebezpečím cítění a smýšlení protestantského; ukázalo se také v jeho pracích historických. Než Hofmanovy deníky nejsou jenom vyznáním lásky a zpovědí svědomí, nýbrž především zápisníkem ideí; dojmů, karakteťistik, ironických nápadů pozorovatele a vnímatele zcela bezprostředního a krajně bystrého; poznámky o knihách a o lidech ukazují ke kritické schopnosti, která se často zmocňuje intuitivně toho, čeho nemá mladý pisatel nedoloženým ještě zkušeností a diskursivním úsudkem. Na posledních stránkách Hofmanova deníku hasne tento ohňostroj ducha, který vnímá, vykládá, ironisuje, a soudčí i analytický dar Hofmanův obrací se skoro výhradně sám proti sobě, někdy s tvrdou příkrostí, která připomíná místy sebetrýznění v zápiscích Theerových ... připozdívá se. Na konec mlhy pokryjí vše, jakýsi lkavý hlas vzdáleného zvonu se tratí v dálce, hasna, umlkaje; ano, byl to umíráček - Do Prahy na universitní studie přišel devatenáctiletý Ladislav Hofman na podzim roku 1895; pamatuji se ještě dnes, jak slunná, zářiva, opojná byla ta jeseň, která nás v Praze tenkráte uvítala a takřka polaskala. Praha, velký kvas dojmů a podnětů, okouzlovala, ale také v mladistvém růžolícím příchozím bylo kouzlo - svěží mladost, která bývá ráda svedena a sama také svádí. Hofman zvyšoval tento půvab koketerií duševní hry, maskující se jménem renanovského diletantismu a stupňující názor umělecký až k honosnému amoralismu, stavěnému na odiv s lehounkou ironií. Nebylo v tom příliš· mnoho nebezpečí, ježto velmi brzy bylo jasno, že Hofmana před estétstvím zachrání jeho silná vášeň vědecká, daleko přesahující intelektuální zvědavost studentů z prvních ročníků. Filolog nezvykle sčetlý, jenž se hmoždil se starofrancouzskými texty a učil přesné metodě duchovědné u Gebauera, přestoupil záhy na historii, a zde jej čekala velká událost jeho života, seznámení s Gollem. 1 odečteme-li mnoho vznětlivého a blouznivého, co žák vnášel 5 Čkm. 490-2.