lové sahají přes Prahu, Berlín a Paříž až do soumračných dnů brněnských. Nejsou psány ani se stejným tempem, ani se stejnou zevrubností, neboť v dobách mučivé a neplodné sebeanalysy se stávají velice výmluvnými, aby skoro nadobro zmlkaly v období vědecké tvořivosti. Hnutí pokrokové žije v nich svěže a mladě, byť ne pokrokářsťví celé, nýbrž jenom ze svých posledních fází, kdy obsah politicky ustupoval již náplni literární, a kdy o mládež akademickou počal zápasiti směr realistický, omezující se dlouho na mladý učenecký svět. .. právě pro toto křížení dvou současných a různorodých hnutí nemáme nad Hofmanovy deníky dokumentů obsažnějších. Vznětlivý jinoch horké krve a sensitivních čiv se ve svých denících vždy zpovídá, žaluje na sebe, obviňuje se, ale více než zpovědi najdeme v jeho zápiscích erotických vyznání, která předmětům své touhy se neodvážil pověděti, a jež proto musil svěřovati papíru. U Hofmana mají někdy melancholické kouzlo jeho miláčka Musseta a jindy koketní hru ironie macharovské, jak byla tehdy módou mezi mládeží, ale občas se vrhá mladý student, jenž hřešil více v myšlenkách než v životě, na svou erotiku s ostrými zbraněmi analysy Bourgetovy, kochaje se vivisekcí svých citů, velmi nestálých a často až sentimentálních. Jde-li o úzkosti náboženské a mravní, béře se sám velice pateticky a někdy až po masarykovsku přísně, jakoby na důkaz, že nečetl svého Tolstého a Dostojevského nadarmo a že nestudoval a nepřekládal francouzských moralistů bez užitku. Zdá se, že byl hluboce nábožensky založen a že osobního poměru k Bohu nikdy nepozbyl; zoufalé hovory s Otcem na smrtelné posteli j sou u něho tak opravdové, že vylučují možnost pouhé pózy neb stilisace. Byl synem obce nábožensky velmi smíšené, a snad proto si dovedl zachovati rodinné katolictví čistěji než jeho druhové: pobyt v Hradci Králové, důvěrné studium Mickiewicze a Renana, silný sklon ke kultuře románské učinily žáka Vančurova a Masarykova velice resistentním