obrážející se v jeho dějinách, znamenal pro Hofmana jednu vlastní duševní oblast, jejíž základní otázky a problémy musil si sám řešiti, aby si zjednal vnitfll1 rovnováhu. I když zůstávalo toto vše prozatím ve stavu mladistvého víření, příznačného pro stadium příprav, i když myšlenkové bohatství ještě trpělo nedostatkem jednotící kázně a půvabný subjektivismus často se poněkud vyzývavě stavěl v cestu přesvědčivé předmětnosti, nemohlo býti nejmenší pochybnosti o tom, že zde roste a zraje vzácná osobnost historika, jenž, doroste a dozraje-li, dospěje skladných koncepcí z novověkých dějin s hlubokými výhledy filosofickými. Ovšem: doroste a dozraje-li, neboť příliš brzy postavil krutý osud Hofmanovy přátele před tento otazník. Útlý Ladislav Hofman prozrazoval křehkým, skoro dívčím půvabem drobného těla a výstražnými hektickými růžičkami na tvářích phthisitika. P.ocházel z rodiny souchotinářské, rychle vymírající, a ještě dříve než choroba propukla i u něho, děsili se jeho druhové nepatrné odolnosti proti škodlivým vlivům fysickým; byl mimosovitý. Když počal churavěti, znepokojoval se sám žalostným rozporem mezi velkými plány a slabými silami, a nejednou vyvstala mu před očima duše hrozivá představa předčasného konce, kterou pak zase dovedl zaplašiti buď pracovní vášní neb zrádným optimismem souchotinářů. N evěděl ani, že jeho chorobný stav tělesný jest mu stálou mimovolnou inspirací, že z něho - stejně jako II jeho současníka Karla Hlaváčka - vyvěrá jeho sensitivní vznícenost, jeho smysl pro odstín a polotón, jeho dar vychutnávati smutky, melancholie, bolestné krise života i kultury. Zde byly nesporně skryty kořeny Hofmanovy tragiky osobní. Když nedlouho před svým předčasným zápasem životním Ladislav Hofman odešel do Brna, uvědomil si ještě jinou tragiku. Cítil se tu v cizím prostředí docela nešťastným, ačkoliv měl pohodlný úřad a laskavého šéfa;