III. LADISLAV HOFMAN Vzpomínková promluva v Umělecké besedě v Praze na paměť 20. výročí smrti Hofmanovy r. 1928. Když jsem před dvaceti lety, na samém sklonku října roku 1903, přijížděl do Brna za svým těžce nemocným přítelem Ladislavem Hofmanem, který tam ležel v nemocnici u sv. Anny pod Špilberkem, věděl jsem, že přicházím k poslednímu dějství tragedie, jejíž chmurný závěr byl neodvratný. Mluvě kdysi o příbuzné smutné události z naší blízkosti - a v našem pokolení bohužel odcházelo předčasně tolik mladých, slibných duchů! ¨ užil Hofman výstižného slova: tragika nedožitých o s u d ů; to byl základní motiv jeho života i skonu. Příroda vyzbrojila ho vzácným nadáním učence, které však doprovázela jemná umělecká vnímavost a pronikavý dušezpytný bystrozrak; vedle darů intelektuálních nechybělo ani vysoké posvěcení mravní: horoucí entusiasmus pro duchovní statky a stále jej doprovázející neúmorná pracovitost. Takto nadán, získal si Hofman vzdělání neobyčejně rozsáhlé, které organisovaly na universitě tři discipliny, filologie, dějepis a filosofie; i své učitele uváděl v podiv šíří, rozmanitostí a hloubkou svých vědomostí. Znal několik starých i moderních jazyků; byl nevšedně sčetlý v literatuře básnické i naukové a to způsobem, který umožňuje spojení filologické přesnosti analytického rázu se syntetickým zřením filosofickým; jako odborně školený historik, přistupující k projevům a památkám lidského ducha s kritičností, uměl v dějinné osobnosti dobře odlišiti podíl individuální od prvku dobového a proto i zařaditi jednotlivce v logiku událostí. Zajímal-li se pak v novověkých dějinách, kam se jeho zájem zcela soustavně soustředil, zároveň o historii českou, polskou, francouzskou a německou, nebyla v tom jenom šíře; každý z těchto národů zvláštní svou psychologií,